Saturday, September 1, 2018

Sindrom Asperger di kalangan kanak-kanak


Pengenalan Sindrom Asperger

           Sindrom Asperger merupakan gangguan kepada perkembangan interaksi sosial, komunikasi dan tingkah laku. Sindrom ini merupakan masalah pembangunan neuro yang memberi kesulitan kepada tahap komunikasi dan sering berlaku di peringkat awal kanak-kanak. Objektif kajian ini adalah untuk membincangkan mengenai teknik pembelajaran yang yang telah dijalankan bagi mencari pendekatan terbaik terhadap pembangunan kanak-kanak sindrom Asperger. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah kertas konsep untuk melihat kajian-kajian yang tela h dilakukan oleh penyelidik lepas berkenaan tentang teknik pembelajaran kanak-kanak sindrom Asperger. Selain itu, penelitian melibatkan kaedah-kaedah yang telah dilaksanakan bagi mengurangkan masalah kemerosotan sosial dan gangguan bahasa yang dialami oleh kanak-kanak sindrom Asperger. Hasil kajian mendapati bahawa masalah kemerosotan sosial dan gangguan bahasa dalam kalangan kanak-kanak sindrom Asperger dapat dikurangkan dengan pelaksanaan pelbagai teknik pembelajaran sebagai bahan bantu mengajar di rumah dan di sekolah. Kajian ini diharap dapat memberi manfaat kepada penyelidik seterusnya dalam menerokai teknik dan kaedah yang sesuai untuk diaplikasikan dalam kehidupan kanak-kanak sindrom Asperger agar masalah yang berlaku dalam kalangan penghidap sindrom tersebut dapat dikurangkan dengan lancar dan berjaya.


      

DEFINISI
Sindrom Asperger merupakan kelompok gangguan pervasif iaitu gangguan yang berlaku terhadap perkembangan kehidupan penghidapnya terutama kepada aspek interaksi sosial dan prilaku. National Institute of Neurological Disorder and Stroke (2012) telah mendifinisikan sindrom Asperger sebagai Autism Spectrum Disorder (ASD) iaitu salah satu daripada kategori masalah pembagunan neuro yang melahirkan masalah dalam interaksi sosial,kominikasi dan corak tingkah laku. ASD ini dilihat hadir di peringkat awal kanak-kanak dan kerap kali dikesan ketika berusia sekitar 2 tahun.
Namun, Lim Chen Yin dan bebrapa orang saintis lain telah menjelaskan bahawa kanak-kanak sindrom Asperger mempunyai otak yang cergas, berkemahiran dalam proses pemahaman , dapat berfikir secara logik dan berupaya mengingati sesuatu secara terperinci selain mampu menyusun fakta secara sistematik. Grandin turut menyatakan bahawa kanak-kanak yang menghidap sindrom Asperger akan seringkali mengalami gangguan semasa pembelajaran tetapi mereka mempunyai semangat yang tinggi dalam mempelajari sesuatu yang baru dan berulang.
Sindrom Asperger berbeza dengan gejala Autisme yang lain dari segi kemampuan linguistik dan kognitif dan ada di antara individu ini mempunyai tahap kecerdikan yang tinggi termasuklah apa sahaja yang berbentuk praktikal. Kanak-kanak ini juga menurut Williams (1996) dalam Williams (2008) kadangkala kelihatan tersenyum sendirian, tidak mendengar dengan jelas,menyebut perkataan yang tidak jelas,tidak mengendahkan rasa sakit dan sentiasa mengelak untuk bertentang mata. Namun,kanak-kanak ini juga sebenarnya boleh menerima pembelajaran jika diberi peluang.
Kepelbagaian kaedah pendekatan yang diterapkan oleh guru-guru Program Pendidikan Khas kepada kanak-kanak berpendidikan khas terutamanya kanak-kanak berpendidikan Khas terutamanya kanak-kanak sindrom Asperger. Pemilihan teknik yang bersesuai amat diperlukan kerana terdapat perbezaan besar antara knak-kanak normal dengan kanak-kanak khas dan secara pasti, kaedah dan teknik yang berkesan mampu memberi sumbangan dalam kehidupan dan perkembangan pembelajaran kanak-kanak tersebut. Mereka juga memerlukan motivasi yang tinggi setiap hari dan aktivit-aktiviti haruslah berulang supaya mereka dapat memahaminya dengan lebih jelas.





PENGGUNAAN BAHASA TULISAN DALAM TEKNIK PEMBELAJARAN KANAK-KANAK ASPERGER.

Kupasan sorotan literatur mengenai penggunaan bahasa tulisan dalam pembelajaran kanak-kanak Asperger dijelaskan dengan pembahagian aspek penggunaan tulisan dalam bidang teknologi komputer dan juga penggunaan tulisan dalam pendidikan seni.
Dalam kajian tentang perisian Matematik untuk pelajar berkeperluan khas untuk menggunakan aplikasi teknologi dalam teknik pembelajaran yang turut dikategorikan sebagai bahan bantu mengajar berbentuk bahasa tulisan. Objektif ini dijalankan untuk mengkaji tahap keberkesanan perisian Matematik bagi subtopik tajuk pecahan dan juga cara juga untuk mengatasi kesilapan yang sering dilakukan oleh pelajar terhadap subtopik tersebut. 
Kajian telah menyatakan bahawa perisian pembelajaran mampu memberi kesan positif ke atas sesebuah mata pelajaran. Namun, kanak-kanak berkeperluan khas mempunyai tahap keyakinan diri yang rendah dan mengganggap matematik bukanlah mata pelajaran yang senang untuk dipelajari dan mudah untuk difahami.
Fenomena kebimbangan tehadap matematik ini juga dikenali sebagai “mathphobia” iaitu perasan takut yang tidak rasional terhadap matematik. Hal ini membuatkan pemikiran pelajar diracuni dengan tanggapan yang negatif terhadap mata pelajaran matematik dan seterusnya kurang minat utuk terus tekun dalam mempelajari ilmu ini.


 

 PERISIAN MULTIMEDIA “MACROMEDIA AUTHORWARE
           
            Perisian multimedia berbentuk tulisan yang digunakan dalam kajian ini perisian “Macromedia Authorware” 7.0 yang berperanan sebagai alat pengarang dan turut mempunyai elemen-elemen multimedia yang mempercepatkan maklumat untuk diproses. Kajian yang telah dilakukan terhadap kanak-kanak sindrom Asperger dan hal ini dapat memperlihatkan terdapat peningkatan dalam prestasi pelajar yang telah menggunakan perisian ini. Ia juga mendapati bahawa penggunaan teknologi mampu mengubah tanggapan pelajar mengenai kesukaran yang sering timbul menerusi mata pelajaran matematik.
            Seterusnya, kanak-kanak Pendidikan Khas turut menggunakan kaedah bahasa tulisan dalam teknik pembelajaran kanak-kanak khas tersebut. Objektif kajain ini, yang pertamanya ialah untuk mengenal pasti sejauh mana kemudahan TMK yang disediakan di sekolah dapat membantu dalam pengajaran dan pembelajaran, yang kedua ialah mengenal pasti sikap guru-guru terhadap penggunaaan TMK dalam teknik pembelajaran di sekolah.
            Disamping itu, penggunaaan komputer merupakan bahan bantu mengajar berbentuk tulisan yang mampu menyumbang sesuatu terhadap aplikasi bahan bantu mengajar yang baik dan berkesan. Penggunaan modul-modul pengajaran berbentuk CD-ROM  dan multimedia interaktif boleh digunakan dalam usaha tersebut. Pengunaan CD-ROM yang dapat membantu pelajar menguasai ilmu terhadap sesuatu yang disampaikan termasuklah ketika berada di luar bilik darjah.Hal ini memperlihatkan bahawa tahap kemahiran guru adalah mahir pada item-item tertentu sahaja dan masih perlu dipertingkatkan.
            Selanjutnya, bahasa tulisan yang digunakan  dalam aplikasi komputer mampu menyumbang kepada keberkesanan teknik pembelajaran di sekolah terutamanya bagi kanak-kanak berpendidkan khas. Bahasa tulisan mampu menjadi medium komunikasi yang mudah dan bertindak positif dalam melancarkan proses interaksi sehala seterusnya membantu dalam menangani masalah kemerosotan sosial dan gangguan bahasa yang sering terjadi dalam kalangan kanak-kanak pendidikan khas terutama kanak-kanak penghidap sindrom Asperger.
            Tambahan pula, kajian yang berkaitan TMK  dalam program pendidikan khas telah mengetegahakan bahasa tulisan dalam teknik pembelajaran kanak-kanak berpendidikan khas. Objektif kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti tahap penerimaan guru terhadap penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Sekolah Pendidikan Khas.
            Objektif kedua ialah untuk mengenal pasti penggunaan komputer dalam proses pengajaran oleh guru pendidikan Khas,manakala objektif ketiga ialah untuk mengenal pasti penerimaan pelajar terhadap penggunaaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Objektif keempat dan kelima kajian ini ialah untuk mengkaji sejauh mana penggunaan komputer oleh pelajar Pendididkan Khas di dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta mengenal pasti perbezaan signifikan terhadap penerimaan dan penggunaan komputer.

Perbezaan yang signifikan bagi min prestasi pemahaman bacaan antara murid-murid berpencapaian sederhana yang mengikut pengajaran pemahaman bacaan menggunakan aplikasi komputer secara interaktif dengan murid-murid berpencapaian serdahana yang mengikut pengajaran menggunakan kaedah tradisional. Pengunaan komputer yang mengandungi bahan-bahan berbentuk peningkatan terhadap fokus kanak-kanak yang seterusnya dapat membentuk keperibadian dan interaksi sosial yang lebih berkualiti dalam kalangan kanak-kanak Pendidikan Khas.
Kajian ini juga membuktikan bahawa penggunaan tulisan yang digabungkan dengan media interaktif dapat meningkatkan  minat kanak-kanak Pendidikan Khas terutamanaya kanak-kanak yang mengalami sindrom Asperger unutk tidak bosan dalam menghidapi dunia pembelajaran kehidupan seharian mereka.
Kemampuan komputer menyampaikan sesuatu maklumat secara cepat,tepat dan menarik dalam bentuk multimedia menjadikannya sebagai satu daya tarikan ke arah kewujudan satu senario belajar yang lebih menyeronokkan dan sekaligus banyak mempengaruhi corak pembelajaran masa kini.
Seterusnya,penggunaan bahasa tulisan dalam pembelajaran kanak-kanak Asperger  turut berlaku dalam bidang pendidikan seni. Pendidikan seni dilihat mampu memberi sumbanagan positif terhadap perkembangan kanak-kanak tersebut, tidak kira daripada sudut pembelajaran mahupun komunikasi sosial. Hal ini dapat memperlihatkan terdapat bahasa tulisan dan ilutrasi dalam teknik pembelajaran kanak-kanak pendidikan khas.
Objektif kajian ini ialah untuk mengenal pasi kesan atau manfaat yang diterima oleh kanak-kanak Pendidikan Khas setelah menjalani penyerapan mata pelajaran pendidikan seni dalam situasi pembelajaran mereka. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menyenaraikan sebanyak enam objektif Kompenan Pendidikan Seni ialah untuk mengembangkan bakat murid, membantu dalam perkembangan kognitif dan psikomotor,meningkatkan usaha untuk menghasilkan karya seni.
Perkembangan motor halus ialah aktiviti yang melibatkan pergerakan jari-jemari dan koordinasi mata manakala perkembangan motor kasar ialah aktiviti yang melibatkan seluruh anggota badan. Kajian telah membuktikan bahawa prestasi komunikasi motor halus dan motor kasar masalah pembelajaran telah menyatakan bahawa perbezaan umur dan kecacatan turut mempengaruhi tahap keupayaan kemahiran motor halus dan motor kasar kanak-kanak bermasalah pembelajaran dan kajian sebegini amat diperlukan bagi membantu meningkatkan pretasi kanak-kanak masalah pembelajaran.
Alat yang digunakan dalam kurikulum seperti pensel,pensel warna,krayon,berus dan warna. Hal ini memperlihatkan dengan jelas bahawa kurikulum pendididkan seni adalah bahan bantu mnegajar berbentuk tulisan yang dapat membantu dalam perkembangan interaksi sosial dan pembelajaran kanak-kanak Pendidikan Khas. Namun teknik mengajar unutk menulis dalam kalangan kanak-kanak Pendidikan Khas ini dilihat kurang diberi perhatian.
            Dalam kajian mengenai genggaman pendel dalam kemahiran bertulis kanak-kanak pendididkan khas yang menyatakan bahwa kanak-kanak yang berada dalam kategori kanak-kanak bermasalah pembelajaran (KKBP) seperti Autisme ringan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) dan lain-lain menghadapi masalah pembelajaran kerana melalaui perihatian yang dijalankan didapati bahawa guru-guru jarang mengajar kanak-kanak tersebut untuk memegang alat tulis dengan betul.
            Komponen ini berperanaan bukan sahaja sebagai komponen yang membawa elemen kreatif masuk ke dalam kehidupan kanak-kanak Pendidikan Khas,malah turut membuka ilmu pengetahuan baru dalam situasi pembelajaran kanak-kanak Pendididkan Khas dengan kaedah pengajaran yang menggunakan bahasa tulisan sebagai medium penyampaian dan pendidikan.



PENGGUNAAN BAHASA LISAN DALAM TEKNIK PEMBELAJARAN KANAK-KANAK SINDROM ASPERGER

            Dalam kajian yang lain telah membuktikan bahawa pengaruh Social Stories dalam keterampilan komunikasi kanak-kanak sindrom Asperger telah menggunakan bahasa lisan untuk diaplikasikan dalam teknik pembelajaran kanak-kanak sindrom Asperger. Kajian ini dijalankan adalah untuk memperoleh gambaran terhadap keterampilan dalam proses komunikasi antara kanak-kanak sindrom Asperger dari sudut pragmatik dan mengetahui keberkesanan aplikasi Social Stories sebagai interversi. Social Stories ialah media berbentuk gambar, role play dan verbal prompt. Social Stories juga berperanan sebagai alat untuk membantu individu yang mengalami spektum autisme untuk memahami corak mudah dalam komunikasi secara interpersonal yang membolehkan mereka berinteraksi dengan lebih berkesan seterusnya melancarkan interaksi komunikasi dalam kalangan masyarakat.
             Kanak-kanak sindrom Asperger mempunyai kelemahan dalam keterampilan sosial mereka terutamanya di dalam proses komunikasi. Kanak-kanak sindrom Asperger menghidapi maslaah dalam komunikasi terutamanya unutk menyesuaikan diri dengan keterampilan berkomunikasi yang dilihat dari sudut pragmatik. Hasil peneletian  turut menjelaskan bahawa terdapat perubahan dalam tingkah laku kanak-kanak sindrom Asperger sebelum dan selepas diberi pendedahan mengenai inteversi Social Stories. Kanak-kanak sindrom Asperger tersebut mampu untuk berbicara, bertindak balas apabila nama dipanggil serta berupaya untuk menghadirkan diri ke arah orang yang memanggil walaupun sedang berbicara dengan orang lain.
            Namun,kajian ini menunjukkan bahawa kanak-kanak sindrom Asperger ini turut berubah tingkah laku dan masih mengharapkan sumbangan Social Stories dalam usaha untuk memahami sesebuah mesej yang disampaikan.
            Seterusnya,kajian turut dijalankan mengenai pengalaman guru-guru dan kanak-kanak autisme ketika berkomunikasi. Kajian ini melihat kepada tingkah laku pembelajaran yang telah dialami oleh kanak-kanak tersebut. Objektif ini adalah untuk mendeskripsikan pengalaman guru ketika berkomunikasi dengan kanak-kanak Austisme yang memberi kesan langsung terhadap proses pembelajaran tingkah laku kanak-kanak tersebut.
            Selain itu, guru haruslah mencipta suasana kasih sayang dalam sistem pembelajaran kanak-kanak autisme dengan kaedah pertama iaitu mematuhi perintah mengajar dengan cara berimaginasi dan bersosial bersama rakan sebaya. Selain itu, guru juga perlu menggunakan bahasa verbal untuk menyampaikan mesej dengan jelas iaitu dengan menggunkan suara yang halus terlebih dahulu tetapi akan bertindak sedikit keras jika tidak memperoleh respon yang diharapkan.
            Kajian berikutnya telah menggunakan bahasa lisan dalam teknik pembelajaran kanak-kanak autisme tetapi dinilai melalui sudut pemahaman ibu bapa kanak-kanak tersebut. Objektif kajian ini ialah untuk meninjau perspektif ibu bapa tehadap penggunaan amalan dari segi interversi, penyampaian perkhidmatan dan penglibatan keluarga alam program interversi awal yang diterima oleh kanak-kanak autisme.
            Dianalisis dan ditranskripsikan secara verbatim. Teknik pembelajaran yang diaplikasikan dalam usaha untuk memperolehi hasil kajian ini adalah dengan menggunakan kaedah Amalan Program Intevensi Awal. Intervensi awal ialah satu proses untuk membekalkan perkhidmatan pendidikan dan sokongan kepada kanak-kanak yang mempunyai risiko atau mengalami masalh kelambatan dalam perkembangan mental atau fizikal. Kelembatan dan risiko yang dialami akan mempengaruhi perkembanagan dan bertindak sebagai penghalang dalam proses pembelajaran.
            Program ini disediakan untuk memenuhi keperluan kanak-kanak dan keluarga berpendidikan khas dalam lima bidang  perkembangan iaitu fizikal, kognitif, komunikasi,sosial serta emosi dan adaptasi. Intervensi awal sebagai perkhidmatan yang diberikan kepada kanak-kanak, ibu bapa dan keluarga semasa mengandung , masih bayi atau pada peringkat awal kanak-kanak. Sistem ini menyokong bentuk interaksi keluarga supaya perkembangan dan mengelakkannya daripada menjadi lebig serius.
Kajian ini telah dijalankan oleh sainstis berkaitan dengan kecelaruan bahasa Melayu untuk pelajar intervensi awal membaca dan menulis. Dapatan kajian mengenai teknik pembelajaran PIA yang menggunakan bahasa lisan hasil kajian memperlihatkan perubahan dalam terapi pertuturan kanak-kanak autisme. Kaedah ini mampu menyumbang ke arah perkembangan positif dalam pembelajaran kanak-kanak autisme.


 
 SESI BERCERITA DALAM KALANGAN KANAK-KANAK

Manakala, kajian lain telah dilakukan berkenaan tentang sesi bercerita dalam kalangan kanak-kanak sindrom Asperger turut diperlihatkan terdapat penggunaan bahasa lisan dalam teknik pembelajaran kanak-kanak sindrom Asperger. Objektif kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti gangguan semasa sesi bercerita dalam kalangan kanak-kanak Asperger serta menganalisis gangguan semasa sesi bercerita dalam kalangan kanak-kanak sindrom Asperger.
Seterusnya, instrumen yang telah digunakan dalam kajian ini ialah dengan menggunakan kaedah bercerita iaitu aplikasi buku cerita yang bersaiz besar. Penggunaan bahan cerita dalam bentuk buku merupakan kaedah yang sangat baik untuk digunakan tanpa perlu membazirkan wang yang sedia ada dijual di pasaran. Pengunaaan kaedah ini dapat menarik minat dalam kalangan pelajar. Dengan ini dpaat menimbulkan minat dalam diri pelajar akan mempengaruhi proses pembelajaran.
Kanak-kanak ini dibenarkan untuk bertanya pelbagai jenis soalan yang berkaitan dengan cerita tersebut. Antara gangguan sepanjang kajian ini dijalankan ialah gangguan persekitaran yang berlaku ketika proses penceritaan dijalankan. Gangguan tersebut termasuklah pelbagai bentuk soalan diajukan oleh pelajar ketika guru sedang bercerita. Kanak-kanak tersebut dapat memberi tumpuan yang sepenuhnya kepada penceritaan kerana secara kebetulannya gambar haiwan yang menjadi aspek yang diberi fokus dalam perceritaan tersebut tidak dimasukkan ataupun disisipkan di laman helaian buku cerita tersebut.
Gangguan tersebut yang dihadapi oleh guru ialah gangguan ini terjadi disebabkan pelajar dapat memberi gambaran mengenai cerita yang telah diketahui dengan cerita yang sedang diceritakan iaitu sama ada sedikit ataupun banyak. Namun gangguan ini dilihat dapat memberi kesan yang besar dan positif dalam proses pemahaman cerita baru. Melalui kajian ini dapat memberi peluang kepada pelajar untuk lebih aktif bersuara, memberi pendapat serta melayari pengetahuan yang sedia ada.
Selain itu, mereka juga dilihat padat menguasai bahasa yang diatur oleh mereka sambil mempelajari kaedah menunggu giliran dalam meluahkan pendapat masing-masing. Penyataan ini turut disokong dan menjelaskan bahawa terdapat perubahan dalam tingkah laku kanak-kanak sindrom Asperger selepas menjalani intervensi cerita sosial.



CADANGAN ATAU IMPLIKASI

Pada pendapat saya masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak sindrom Asperger  ini dapat dibendung dengan menerapkan beberapa teknik yang berkesan yang telah diterapkan oleh beberapa orang guru setelah mereka membuat kajin terhadap kanak-kanak penghadap sindrom  Asperger  antara teknik-teknik yang diterapkan ialah.
Pertama, teknik pembelajaran yang berbeza dengan kanak-kanak normal dan kanak-kanak khas. Kaedah ini sangat berkesan dan mampu memberi sumbangan dalam kehidupan dan perkembangan kanak-kanak sindrom Asperger.
Seterusnya, penggunaan aplikasi teknologi dalam teknik pembelajaran yang turut diketogerikan sebagai bahan bantu mengajar untuk mengajar bahasa lisan. Pembimbing juga boleh menggunakan perisian multimedia berbentuk tulisan yang digunakan dalam kajian ini adalah perisian Macromedia Authorware 7.0 yang berperanan sebagai alat pengarang dan turut mempunyai elemen-elemen multimedia yang mempercepatkan maklumat untuk diproses. Kajian ini juga mendapati bahawa penggunaan teknologi mempu mengubah tanggapan pelajar mengenai kesukaran yang sering timbul menerusi pembelajaran Matematik.
Selain itu, terdapat teknik lain juga yang boleh diterapkan dalam diri kanak-kanak sindrom Asperger ini iaitu, pengunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dalam kalangan kanak-kanak pendidikan khas turut menggunakan bahasa tulisan dalam teknik pembelajaran kanak-kanak khas tersebut. Penggunaan komputer merupakan bahan bantu mengajar berbentuk tulisan yang mampu menyumbang sesuatu terhadap aplikasi bahan bantu mengajar yang baik dan berkesan.
Selanjutnya, perkembangan motor halus ialah aktiviti yang melibatkan pergerakan jari-jemari secara bebas dan koordinasi mata seperti melukis,menconteng,mewarna, bermain doh dan sebagainya manakala pergerakan motor kasar ialah aktiviti berkaitan dengan pergerakan seluruh anggota badan seperti monkey bar, berlari, bermain badminton dan lain-lain. Prestasi  komunikasi motor kasar dan motor halus masalah pembelajaran telah menyatakan bahawa perbezaan umur dan kecacatan turut mempengaruhi tahap keupayaan kemahiran motor halus dan motor kasar kanak-kanak yang bermasalah dalam pembelajaran dan kajian ini dapat membantu meningkatkan prestasi kanak-kanak.
Justeru, guru juga boleh menerapkan pengaruh Social Stories dalam keterampilan komunikasi kanak-kanak sindrom Asperger telah menggunakan bahasa lisan untuk diaplikasikan dalam teknik pembelajaran mereka. Dengn ini mereka dapat memperoleh gambaran terhadap keterampilan dalam proses komunikasi antara kanak-kanak sindrom Asperger dari sudut pragmatik dan mengetahui keberkesanan aplikasi Social Stories dalam keterampilan komunikasi kanak-kanak tersebut.
Malahan, bahasa lisan ini juga dapat digunakan dalam teknik pembelajaran kanak-kanak autisme tetspi dinilai melalui sudut pemahaman ibu bapa kanak-kanak tersebut. Dengan kajian ini dijalankan oleh ibu bapa dirumah ia dapat meninjau perspektif ibu bapa terhadap penggunaan amalan dari segi interversi, penyampaian perkhidmatan dan penglibatan keluarga dalam program interversi awal yang diterima oleh kanak-kanak autisme.
Akhir sekali, masalah ini juga dapat dibendung dengan guru dan ibu bapa juga boleh menerapkan sesi bercerita dalam kalangan kanak-kanak sindrom Asperger turut diperlihatkan terdapat penggunaan bahasa lisan dalam teknik pembelajaran kanak-kanak sindrom Asperger . Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti gangguan semasa sesi bercerita dalam kalangan kanak-kanak sindrom Asperger.



 KESIMPULAN

Tuntasnya, terdapat pelbagai kaedah yang diserapkan dalam teknik pembelajaran kanak-kanak sindrom Asperger.  Kajian ini mengupas dengan membahagikan kepada dua bahagian iaitu teknik pembelajaran dengan menggunakan bahasa tulisan dan teknik pembelajaran dengan menggunakan bahasa lisan.
Perbezaan antara keduanya ialah penyerapan teknik pembelajaran ini bukan sahaja perlu dimulakan di sekolah oleh guru-guru Program Pendidikan Khas, tetapi turut diajar oleh ibu bapa kanak-kanak tersebut untuk diaplikasikan di rumah agar pembelajaran secara berterusan dapat dijalankan.
Seterusnya, kajian ini juga dapat diperlihatkan bahawa penerapan teknik yang betul dapat membantu corak pemikiran yang positif di kalangan kanak-kanak sindrom Asperger. Menerusi pendekatan yang telah dilakukan memperlihatkan bahawa kanak-kanak sindrom Asperger dapat bertindak dengan lebih fokus, dapat menunggu giliran untuk bercakap dan meluahkan pendapat serta menghasilkan refleksi ujaran yang bersesuaian dengan topik yang dibincangkan.
Hal ini seterusnya dapat membantu orang sekeliling terutama ibu bapa dan guru-guru dalam merangsang minat,menyerapkan ilmu pengetahuan serta memperbaiki tingkah laku kank-kanak ini agar lebih baik dan positif.
 














No comments:

Post a Comment